Pornoen som er tilgjengelig med få klikk inn på de største pornosidene er i aller størst grad rettet mot gutter og menn, noe som blant annet kan komme til uttrykk gjennom målrettet reklame.1 Reklameannonser for pornosider avbilder også som regel nakne kvinnekropper - rettet mot heteroseksuelle menn. Inne på de store pornosidene florerer det med slagord som markedsfører at denne pornoen er rettet spesielt til gutter og menn.2 I arbeidet med boken Pornoprat, fant forfatterne ulike slike slagord og setninger inne på de store kommersielle pornosidene:
Porno som viser mannlig aggressivitet og vold, primært rettet mot kvinner, blir på de store pornosidene presentert som et symbol på maskulinitet.
Om du som ung tenåringsgutt ser på porno for å lære hva du liker, og om denne pornoen inneholder elementer av tvang, dominans, trakassering av jenter og kvinner, gangbang og kvelningssex, så er det lett å bli forvirret og tenke at det er slik sex skal se ut. Nettopp fordi porno kan påvirke synet på sex og seksualitet, og gjøre at man tenker at måten kjønnsroller presenteres i pornoen samsvarer med hvordan det er i det virkelige liv. Det er ikke gutters feil at pornoindustrien målretter seg spesielt mot gutta.4
Alle unge fortjener å kjenne til hvordan pornoindustrien markedsfører seg, og hvilke mekanismer som gjør at industrien tjener penger. Når ansvaret plasseres der det hører hjemme, nemlig hos pornoprodusentene, kan det bli lettere for unge som sliter med porno å snakke om det, og ikke minst kan det bli lettere for gutter å forstå at maskulinitet ikke trenger å henge sammen med porno.